BOSS DD-500 Digital Delay

Rodzaj sprzętu: Efekty

Pozostałe testy marki BOSS
Testy
2016-03-08
BOSS - DD-500 Digital Delay

Efekty typu echo wytwarzane przez korporację Rolanda, zarówno pod główną marką, jak i opatrzone logiem Boss, są od kilkudziesięciu lat cenione ze względu na jakość wykonania i brzmienie.

Od taśmowego Roland Space Echo, przez urządzenia oparte na analogowych układach opóźniających typu bucket brigade, przez pierwszy cyfrowy delay w kompaktowym efekcie podłogowym, aż do współczesnej konstrukcji Tera Echo, japoński producent dominuje w tym segmencie rynku.

Poprzednikiem przedstawionego modelu był Boss DD-20 z dwoma dużymi przełącznikami nożnymi zapożyczonymi z efektów kompaktowych. Obecny model pod względem zewnętrznej budowy ma wiele wspólnego z prezentowanym niedawno syntezatorem SY-300. Profilowany górny panel stanowi zasadniczą część obudowy mieszczącą wszystkie manipulatory i przyłącza. W dolnej części obudowy, w spodniej ściance, zamontowano komorę czterech baterii w rozmiarze AA (LR6). Według danych producenta ogniwa alkaliczne powinny wystarczyć na około 7 godzin pracy. Wyłącznik może działać w trybie true bypass albo buffer.

Tylna ścianka mieści dość ciasno ustawione gniazda: podwójne wejścia i wyjścia (TS ¼", oczywiście działające również w trybie mono - wtedy korzysta się tylko z gniazd A), gniazdo podwójnego przełącznika lub pedału ekspresji (TRS ¼"); USB działające w trybie MIDI, wejście i wyjście MIDI na tradycyjnych złączach 5-pinowych; gniazdo zasilacza (PSA). Do wspomnianego wyżej gniazda zewnętrznego kontrolera można podłączać pojedyncze i podwójne przełączniki nożne (np. Boss FS-5U, FS-5L, FS-6, FS-7), albo pedał ekspresji do kontroli wybranych parametrów w czasie rzeczywistym (np. Boss FV-500H, FV-500L, Roland EV-5). Ekran graficzny LCD z podświetleniem ma rozdzielczość 128 na 62 piksele.

Pamięć procesora to maksymalnie 198 komórek z ustawieniami efektów ułożonych w dwóch bankach po 99 (ewentualnie 297 przy zastosowaniu trzech banków). Edycję ustawień w pamięci umożliwiają cztery przyciski obok pokręteł do sterowania parametrami poszczególnych efektów. TIME/ VALUE odpowiada za czas opóźnienia, ewentualnie wartość programowanego parametru; FEEDBACK - intensywność zapętlenia - ilość powtórzeń; EFFECT LEVEL - poziom efektu; TONE - regulacja barwy efektu; MOD DEPTH - głębokość modulacji przy w bardziej złożonych trybach działania.

Trzy solidne przyciski nożne A, B, TAP/CTL mogą pełnić różne funkcje w zależności od zaprogramowanego trybu działania jak np.: wybieranie programów, nabijanie tempa echa, kontrola loopera (nagrywanie, nakładanie ścieżek, odtwarzanie, zatrzymanie). TAP/CTL może również działać jako kontroler wybranego parametru w efekcie, np. włączenie filtra tylko w momencie przyciśnięcia pedału. Orientację ułatwiają trzy niebieskie diody LED nad przełącznikami.

Procesor oferuje 12 różnych trybów działania wybieranych przełącznikiem obrotowym MODE: STANDARD - czyste cyfrowe echo; ANALOG - klasyczne brzmienie analogowych układów typu bucket brigade, czego przykładem były delay-e Boss z serii DM; TAPE - ciepło brzmiące echo taśmowe z charakterystycznym zawężaniem pasma przy kolejnych powtórzeniach, wzorowane na brzmieniu urządzeń typu Maestro Echoplex czy Roland RE-201 Space Echo; VINTAGE DIGITAL - symulacja pierwszych delay-ów cyfrowych z lat 80. XX w. (rackowe moduły Roland SDE-2000, SDE-3000, pierwszy cyfrowy delay w formie pedału BOSS DD-2); DUAL - dwa delay-e włączone jednocześnie szeregowo albo równolegle, także mono i stereo, włączane niezależnie przyciskami A i B (np. jeden delay w szerokiej panoramie, drugi w środku panoramy); PATTERN - unikalny efekt składający się z 16 linii echa tworzących oryginalną teksturę - szczególnie ciekawy w trybie stereo, gdy odbicia słychać na zmianę w dwóch kanałach; REVERSE - powtórzenia odtwarzane od tyłu; SFX - nieco trudne do ujęcia słowami efekty specjalne (w tym np. efekt typu bit-crush); SHIMMER - delay z efektem pitch-shifter dający barwną, bogatą harmonicznie przestrzeń dźwiękową; FILTER - echo z filtrem sweep nieco przypominającym wah-wah; SLOW ATTACK - echo, które można określić jako eteryczne z intensywnością narastania uzależnioną od dynamiki gry; TERA ECHO - przestrzenny efekt wzbogacony modulacją i pogłosem, zaczerpnięty z procesora Boss TE-2. Maksymalny czas opóźnienia wynosi 10 sekund, jednak nie występuje on we wszystkich programach.

Oprócz tego procesor jest wyposażony w funkcję loopera o maksymalnym czasie trwania pętli wynoszącym 120 sekund w trybie mono (przy próbkowaniu z częstotliwością 48 kHz), albo 60 w trybie stereo (48 kHz / 96 kHz mono), oczywiście wciąż z efektem delay. Kolejnym procesorem Boss kontynuuje dobre tradycje niezwykle wytrzymałej budowy i estetyki pod względem wyglądu, a jednocześnie przystępności dla użytkownika dzięki ergonomicznej bryle i łatwej, intuicyjnej obsłudze. Jeżeli zajrzenie do instrukcji obsługi będzie w ogóle konieczne, to chyba tylko w przypadku najbardziej zaawansowanych ustawień. Dane na wyświetlaczu są prezentowane w sposób wysoce komunikatywny - wszystkie parametry reguluje się w tradycyjny (chciałoby się powiedzieć analogowy) sposób, czyli używając pokręteł, a parametry są wyświetlane liczbowo w odpowiednich skalach, czas opóźnienia podawany jest w milisekundach.

Pod względem jakości brzmienia procesor prezentuje bardzo wysoki poziom - dźwięk jest dynamiczny, przestrzenny, szeroki pasmowo i czysty. Szczególnie dobrze wypadają programy ze specyfiką cyfrową, a emulacje analogowych opóźnień brzmią ciepło i naturalnie. Dołączenie funkcji loopera - niewątpliwej dumy Bossa dzięki znakomitej jakości i łatwej obsłudze - okazało się znakomitym rozwiązaniem, znacznie rozszerzającym i tak ogromne możliwości tego procesora.

pl.rolandeasteurope.com
www.bossus.com

 

Częstotliwość próbkowania: 96 kHz
Przetwarzanie AD/DA: 32 bitowe
Przetwarzanie sygnału: 32-bitowe
(floating point)
Impedancja wejściowa: 1 MOhm
Impedancja wyjściowa: 20 kOhm
Efekty: STANDARD, ANALOG, TAPE,
VINTAGE DIGITAL, DUAL, PATTERN,
REVERSE, TERA ECHO, SLOW ATTACK,
FILTER, SHIMMER, SFX
Looper: max. 120 s
Pamięć: max. 297 komórek
Przełączniki nożne: A, B, TAP/CTL
Regulacje: MODE, TIME/VALUE,
FEEDBACK, E.LEVEL, TONE, MOD
DEPTH
Gniazda: INPUT A/MONO, B; OUTPUT
A/MONO, B; CTL 1,2/EXP; USB (MIDI);
MIDI IN, OUT, zasilanie
Pobór prądu: 200 mA
Wymiary: 170 138 62 mm
Masa: 1 kg


Wynik testu
Funkcjonalność:
6
Wykonanie:
6
Brzmienie:
5
Jakość / Cena:
5
Dystrybutor