Metal
Sławomir Sobczak
Interwały sekundy i kwinty nie wydają się być szczególnie ze sobą powiązane, szczególnie jeśli spojrzymy na nie przez pryzmat typowych zastosowań w muzyce metalowej.
Rock
Tomasz Andrzejewski
W dzisiejszych czasach, kiedy Internet zawładnął już całym światem, a dwa główne portale jak FB oraz YouTube (niestety) kreują nasze gusta (nie tylko muzyczne), dostrzegam przerażającą sytuację.
Jazz
Piotr Lemański
Anglojęzyczna literatura co chwila przynosi nam nową terminologię, również w dziedzinie teorii muzyki jazzowej. Tym razem dotyczyć ona będzie akordów gitarowych.
Akustyk
Piotr Słapa
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy fragmenty wspaniałego utworu z gatunku country w aranżacji Cheta Atkinsa...
W tym miesiącu zajmiemy się zagrywkami zbudowanymi jedynie na dźwiękach oddalonych od siebie o interwał tercji, by w ten sposób stworzyć coś, co bez problemu da się wykorzystać podczas codziennej gry.
Kilka miesięcy temu pojawiła się przetłumaczona na język polski autobiografia Herbiego Hancocka. Przyznać muszę, że od dawna nie czytałem tak dobrze napisanej książki…
W kolejnym odcinku warsztatów akustycznych zagramy sobie temat z kultowej kompozycji Johna Lennona.
Oktawa to interwał prosty, określany także mianem doskonałego. Jego wyjątkowo czysty charakter daje ciekawy efekt brzmieniowy, który postaramy się wykorzystać w naszych riffach.
Lata 80. oraz 90. przepełnione były "boys bandami" różniącymi się od dzisiejszych, plastikowych tworów muzycznych. Nie tylko fryzury i obcisłe "getry", ale i fakt, że grali rewelacyjnie na instrumentach, odróżniają ich od "gwiazdek" kreowanych w dzisiejszych mediach.
Muzyka Jobima wkroczyła do jazzu nie bez powodu. Odbiegająca trochę od "standardowych" ścieżek harmonia, połączona z charakterystyczną dla Jobima linią melodyczną sprawiają, że utwory te przez dziesięciolecia doczekały się wielu znakomitych wykonań.
Miesiąc temu graliśmy fragmenty motywu znanego z serii filmów "Pirates of the Caribbean". Dzisiaj wrócimy do tego utworu i przygotujemy jego dalszą, równie ekscytującą część.
O tym, że powerchordy są najpopularniejszym narzędziem w rękach gitarzystów rockowych i metalowych, nikogo chyba nie trzeba przekonywać. Jako że wydają się zbyt przewidywalne, to spróbujmy je nieco urozmaicić.
Wakacje, wakacje… Mam nadzieję, że nie zapomnieliście o tym, że letni czas można spędzać również nad wodą, czy w lesie. Pamiętam jednak czasy młodości, kiedy to wakacje były również czasem spędzanym z instrumentem - do obiadu ćwiczenie, po obiedzie na plażę.
Miesiąc temu graliśmy fragmenty popularnej kompozycji "Kanon w D-dur". W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych ponownie zmierzymy się ze słynnym dziełem Johanna Pachelbela.
Improwizacja na jazzowej gitarze, to nie tylko gra pojedynczym dźwiękiem, ale także akordami. I tak jak Joe Pass wprowadził nas w świat gry akordowej, tak niekwestionowanym mistrzem gry dwudźwiękami, a ściślej oktawami, jest do dzisiaj Wes Montgomery.
W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy fragmenty wielokrotnie nagradzanego utworu skomponowanego przez Erica Claptona oraz Willa Jenningsa.
Hammer-on to jedna z najbardziej podstawowych technik stosowanych podczas gry na gitarze. Jest przydatna nie tylko podczas gry solowej, ale również przy partiach rytmicznych.
Jak podpowiada tytuł, w dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy utwór, który powinien mieć w repertuarze każdy gitarzysta bluesowy.
Najpopularniejszy kierunek kostkowania? Oczywiście z góry na dół - tak odpowie większość gitarzystów. Jeśli wspominamy o kierunku odwrotnym, to z reguły w kontekście kostkowania naprzemiennego - a szkoda, bo to bardzo przydatny element gry.
Od czasu kiedy ostatni raz rozmawialiśmy o akordach minęło kilka miesięcy. Po mojej głowie nieustannie krąży jednak myśl, że moje pisanie pozostało niedokończone - zabrakło akordów bardziej rozbudowanych - z dodanymi dźwiękami przejściowymi oraz akordów z dźwiękami alterowanymi.
...
6